نگاه ويژه مرمت‌گران به آب انبار کاکامير بافق


یزدفردا "آب انبار کاکامير شهرستان بافق مرمت و بازسازي مي‌شود.


بنا به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد" عباس قديريان گفت": اين شهرستان در فاصله يكصد و بيست كيلومتري جنوب شرقي استان يزد و از دو بخش و شش دهستان تشكيل شده است..


مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بافق ضمن اعلام اين خبر، افزود: آب انبار کاکامير يکي از بناهاي به جامانده از قاجار است و در محله حمام(خيابان شهيد محمد تقي بافقي) واقع است.


" قديريان" با اشاره به اينکه آب انبار و حمام کاکامير در جوار يکديگر قرار دارند، گفت: آب انبار کاکامير يکي از بزرگترين آب انبارهاي شهرستان بافق با حجم آب 250 متر مکعب مي باشد که با پوشش آجري گنبدي گردچين به طور بسيار زيبا و باشکوهي در دل زمين و در عمق 4 متري قرار دارد.


وي افزود: اين آب انبار از نوع پاشيري است و با عبور از 20 پله به محل شير اين آب انبار مي رسيم.


"قديريان " از جمله اقدامات مرمت و بازسازي اين بنا را مرمت و بهسازي سردرب ورودي، بند کشي گنبد، پله بندي بصورت هره ، استحکام بخشي و... برشمرد.


اين مقام مسئول اضافه کرد: در اين آب انبار که با گذشت ساليان و رها شدن آسيب هاي فراواني ديده، خاک و نخاله هاي زيادي وجود داشته که همه آنها تخليه و پاکسازي شده است.


شايان ذکر است: براساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي اين آب انبار به شماره 15862در تاريخ 8/5/1385در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا